Tuesday, March 13, 2007

Chillen in Chili !

Hola amigos!

Zojuist ben ik teruggekomen van het meest uiteenlopende land ter wereld, Chili! Het land heeft een lengte van 4600 km en is ongeveer 430 km breed en telt slechts 16 miljoen Chilenen. Na tien start en landingen (inclusief een nood stop) ben ik blij dat ik voorlopig niet meer hoef te vliegen.....

De vijf sterren reis was tot in de puntjes voorbereid door mijn vader. Moeder en broerlief Willem Sjoerd waren er natuurlijk ook bij. De reis begon pas echt vanaf Frankfurt (irritant vliegveld trouwens). Hier stond de plane klaar met een compleet entertainment systeem aanboord, wel chill want het is toch 17 uurtjes je benen en armen bij elkaar houden tot aan de zon in Santiago.

Eenmaal aangekomen werden we via private drivers en 2 taxi's naar ons hotel gebracht. Natuurlijk niet te vergelijken met de hotels in Dubai, maar voor Chileense maatstaven was het hotel prima.

Santiago (6 miljoen inwoners) is een erg drukke en mooie stad. Overal waar je staat zie je het Andes gebergte en het heeft iets weg van Barcelona. Draai je links dan zie je groene bergen, draai je rechts dan zie je de sneeuw op de toppen van de bergen.
Nadat we de eerste dagen de toerist hadden uitgehangen zijn we weer in het vliegtuig gestapt om richting het zuiden, Puerto Montt te reizen. Dit is een stad waar ons luxe leventje een eco-achtige wending zou maken om onze trip dwars door de natuur van zuid Chili voort te zetten.

Voor we het wisten zaten we de volgende dag weer in een of ander minivliegtuigje om verder af te zakken richting (Chaiten) de Zuid Pool. Er waren dus 6 passagiers aanboord en Willem Sjoerd was de Co-piloot! In Chaiten stond een 4x4 klaar om de reis te vervolgen door niemandsland.

We zaten dus nu in centraal Pantagonie, een super mooi gebied vol bergen, watervallen, riviertjes, gletjers en bos. Hier zijn we 10 dagen van de ene hut naar de andere hut rond getrokken. Overal werden we vriendelijk op zijn Chileens ontvangen met een Pisco Sour! Dit is een Chileens welkomsdrankje en erg goed te drinken.

Het gebied waar we ons bevonden is een zeer dun bevolkt gebied. De meeste gebieden zijn zo afgelegen dat er zelfs geen stroom is ook een goede infrastructuur ontbreekt. Met de 4x4 (SUV) die je hier serieus nodig hebt (en niet in NL) zijn we zo langzaam verder geshaked naar het zuiden. In Balmaseda weer in het vliegtuig gestapt richting Santiago om daar nog 1 dag bij te komen alvorens weer terug te vliegen naar Nederland.

Enkele hoogtepunten waren:
* Ecologisch leven in niemandslands.
* Kayakke in niemandslands.
* Condors bekijken terwijl het sneeuwt!
* Zonsondergangen zien die je nog nooit gezien hebt, zo mooi.
* Paardrijden en er niet afvallen.
* Raften in de Baker River.
* Auto rijden op slechte zand wegen soms wel 4 uur lang!
* Geen Nederlanders tegenkomen.
* Natioanal Park Queulat, waar je onder ander een gletsjer ziet.
* Vallende stenen ontwijken.

Op de terugweg naar (via Madrid) Nederland, werd er opeens opgeroepen of er een dokter aanboord was. Een vrouw was namelijk onwel geworden, haar toestand was zeer kritiek er werd besloten om een noodstop te maken in Lyon. Dit bekende dat er eerst kerosine geloost moest worden, want anders waren we te zwaar om te landen.
Eenmaal op Lyon werd mevrouw voorzichting via een brancard van boord gehaald. Vervolgens weer tanken en weer op weg naar huis. Door deze pech, hadden we helaas onze ICE trein gemist in Frankfurt. Gelukkig wisten we toch nog thuis te komen via ontelbare overstappingen en stops.

Een zeer geslaagde vakantie en ik heb zeer veel frisse lucht gehad om er weer fris tegen aan te gaan! Hieronder zien jullie een uitgebreide foto impressie van de Chili trip.

Pa en Ma bedankt!

Ciao Tjerk

Pa die de hond van de buurman uitlaat.

Willem Sjoerd die aan het schaften is!

Boot trip met op de achtergrond Chathedrals

Onze viervoeter is aan het hangen.

Kiek mij goed bezig zijn! Links rechts...

Broer & Co in aktie. Moeders vind het leuk.

Dit was de Van Vliet Jet voor Chaiten!

Even wijnen slurpen in ... aan de voet van Santiago

Familie bezoek of toch weer niet?!

Pa en Ma die aan het genieten zijn!

Echt super vet dit!! En hop naar de volgende post...

2 Comments:

Blogger Reizen met sterren said...

Vooral zo doorgaan! Ziet er goed uit RJ

9:53 pm
Anonymous Anonymous said...

Sooooo! Goede vakantie van vlietemans!